Kappaleiden tekstit:
1.
ILTA
2.
MUURAHAISTEN LAULU
3. SATAKIELI
HERÄÄ
4.
SURVIAISTEN TANSSI
5.
SATAKIELEN AHDISTUS
6.
MENNINKÄISET
7. SATAKIELI
LAULAA
8. SARASTUS
9.
SATAKIELI LOPETTELEE
10. AAMU
11. HAUEN LAULU
12. VIATONTEN
VALSSI
13. VIERETYKSIN
Etsi tekstistä kommennolla Ctrl + F
1. ILTA
Kun oli lasten leikki jo haipunut tanhuvi1ta,
kun oli
päätöksessään
pääskyn pakinailta
kun oli tuulen siipikin suppuun painaunut
Tuonne petäjäkummulle,
pihkaisten oksien lomiin
lahdella lumpeet päivän
kilossa valkaistut
sulkeutuivat lymyten aatoksiinsa omiin
kuului kellon kilahdus ahoilta kaukaisilta.
Sitten ei kuulunut mitään.
Miehen nähtiin vain
astuvan hevoshaan veräjän
luota, länkiä kantain.
Viileni rannat jo varjoisten lahdelmain.
Auringon kajoa huokuivat kivet toisten rantain.
Kuuluipa sentään
ininä sääsken, joka on pantu
veriseen työhön ja himoon
kyltymättömään.
Häilähti kaukainen ruovikon
reuna. Kahahti mantu
sammakon loikahtaissa sen yli
pelästyksissään.
Mies yhä nyökäten
astui piennarpolkua pitkin,
hajalla paidan
kyynärpää, hajan henkselitkin.
Väsynyt mies, työn uurtama,
nosti raskasta kättään
pyyhkäisten otsaltaan hikihelmen varjoa
pois
taikka jotakin muuta, raskaampaa, kuin ois
tehnyt sen unen takana,
tietämättään.
Pientare tuoksui. Kivelle istahti mies. Pani
piippuun,
hellittäen ajatuksensa mutkat rauhan
riippuun,
iltaan viilenevään, joka
tuntui keinuvan aivan
kuin veri valtimoitten, jotka jo nuortuivat
jälkeen vuosikymmenisen pahan piinan ja
vaivan.
Kurkustaan hänen sanaset karusti
lohkeavat:
Hyvä on, kaikki on hyvin, en kaipaa
mitään muuta
kuin tätä
kiittelemään - miten riittäisi siihen suuta?
Alku voisi olla tehokas mutta hillitty. Kaksi
ekaa
säkeistöä keräilyeriä ja
sitten soolo, jossa
tehdään töitä hiki hatussa.
Viimeinen säkeistö saisi olla
seesteinen.
Tunnari alkuun. Sama varioituna myös 3.
ja 7. biiseissä.
Soitto voisi alla vähän
swing-otteella soitettua.
Satakieli-sarjan parillisissa lauluissa (2,4, 6,
8, 10) on kaksi
puhallinsoitinta: parittomissa on vain saksofini (tenori- tai
sopraanosaksofoni).
Pika-analyysi: Satakieli-sarja on tarina illasta
aamuun, nuoruudesta
vanhuuden viisauteen. Satakielen laulun (tai sen vaikutuksen) voi
kuulla kaikissa kymmenessä runossa.
1. säkeistön alussa kuvataan
vain luontoa,
ympäristöä ilman ihmistä,
säkeistön
lopussa on kellon kilahdus.
2. Kun se häipyy, ei ole
mitään, ei kuulu
mitään. Paikalle saapuu arkisesti astuen ihminen,
mies, alter
ego. Meneillään on sielun piina, hengen paini, mies
on
väsynyt työstä (nyk.
työttömyydestä).
3. Hiki on myös tuskanhikeä.
Hien voi pyyhkäistä mutta tuskaa ei.
4. Lopulta ”kaikki on hyvin, en kaipaa
muuta”. Riittävätkö voimat ja
sanat sanomaan: kiitos.
Runo on kirjoitettu
hyväilevällä, hellällä ja
rakastavalla kädellä. Sanat on lainattu Luonnon
suuresta
kirjasta; luonnon keskeltä astuu esiin ihminen, joka
ihmettelee.
Hän puntaroi kokemuksiaan.
Hiljaisuuden (työrauhan) tultua mies
saa inspiraatio, syntyy runo,
syntyy laulu, joka ei kaipaa yleisöä, sillä
se on
yksinäistä puhetta kaikesta koetusta, se on
elämän
summa: hyvä ja kiitos.
sivun alkuun
2.
MUURAHAISTEN LAULU
Sääret
väärinä aivan
pinnistettiin työtä,
taipumatonna vaivan
millaisenkaan myötä.
Muurahaisien suku
milloinkaan ei huku.
Saapas tallasi suuri
meitäkin tänne ja tuonne.
Siitä, siitäpä juuri
nähtiin lujien luonne:
laulamme murtuvin kalloin:
meitä ei tuhota talloin.
Aate on vanhempi
meitä.
Olemme
häviävää.
Muurahaisien
teitä
silti on ollut. Ja
jää.
Kuorsaamme. Huomenna esiin
kiskoen korsia pesiin.
Nopea lattari (tulinen salsa),
työlaulu, hauska ja ennen kaikkea tehokas.
Pika-analyysi: Muurahainen on ahkera, ahkera ei
aina onnistu. Kun
käyttää aivoja, ei tarvise kaivaa kaivoja.
Humoristisen
aherruksen aateruno on samalla kertaa huumoria ja paatosta (aatos ja
paatos).
Vaikka muurahaista (muusikkoa) kohdellaan
huonosti (tallotaan)
sekä työolot ja -ajat ovat raskaat, silti me aina
vain
laulamme. Roudaamme sääret
väärinä, jotta
voisimme soittaa selkä suorana ja pää
pystyssä.
Muusikoilla on oltava sanottavaa, jotta jaksaa roudata itsensä
paikalle.
sivun alkuun
3.
SATAKIELI HERÄÄ
Tais harmaja olla
päivällä höyhenpuku,
ajan täyttivät askarrus ja
murkina muu
ja kiireitten kirotuitten luvuton luku.
Nyt huolien tomusta laulaja irroittuu.
0len taas joku minä, maan kukkako?
pilvenlaita?
vai jotakin siltä
väliltä? tiedä en
edes: lehtikö puun vai lehdentakainen.
Mut aavistan: en harmaja höyhenpaita,
en köyhä en sairas en saita.
Kun päivän tulinen pallo
taivaanrantaan ehtii,
olen kukkasista suurin ja punaisin,
ja vaikka olisin mykkä, minussa
sittenkin
jokainoa säie liikkuu ja livertelehtii,
joka höyhen on irti juuristaan ja kysyy
mikä ollenkaan tänä
iltana kiinni pysyy
kun kaikki, mikä on ollut ja
mikä on tulevaa,
on nyt, on tapahtumaa.
En tiedä, lienenkö hukkunut
järven loiskeeseen,
joka äsken kimalsi, nyt
värijuovin peittyy,
vai pilvenkö painoton kulku, yksikseen
kun ilmojen kannettavaksi se nauraen heittyy.
Olen hohto männikön
pilarikyljissä tuolla,
olen pursujen väkevä huoku
aavalla suolla,
ja ruohikon autuus, perhosen siipi tuo,
joka äsken katkesi lemmittynsä
luo,
olen kaikki, jotka nyt, tänä
hetkenä, tahtovat kuolla.
Suviyö, satu surmana rintaan!
Pian pöllö jo lyö
kumistintaan.
Kenen tietäisin onnesta osattomaksi
jääneen,
hänet toisin tänne, ja
vaatisin rakastamaan
tätä turhinta, mitä
on tehty milloinkaan.
Miks kaikki on vaiti? Miksei puhkea
ääneen
tämä ilta hurmaunut, yli
mullankin huminoiva.
Olen valmis kuunteluun. En kaipaa
mitään.
Olen olematon, jota sisältä
kiirehditään.
Olen vastaanottaja vain. Olen soiva.
12/8 afromeininki. Kontrabasso ja
sopraanosaksofoni ovat melkein laulun
veroisia instrumentteja tässä runossa; ne
herättävät satakielen.
Pika-analyysi: Laulaja tutkiskelee
itseään. Kun
ääni on auki ja mieli on flow, niin voi laulaa
mitä
vain, muut suohon tai itsensä suosta ylös.
Yksilöllisyys
häviää ja laulaja sulautuu luontoon
(taustaan). Luonto
laulaa.
Elämä itse ojentaa kuolemalle
perhosen, joka on juuri kokenut
lemmittynsä luona onnen hetken. Elämä on
täynnä tätä hetkeä,
korkeampana on vain
kuolema jos ja kun se tulee tässä ja nyt:
”jotka nyt,
tänä hetkenä, tahtovat kuolla”.
Kaikki onnistuu tässä ja nyt.
Laulaja haluaa, että
kaikki kuulevat mitä hän suustaan ja
päästään
päästää. Samalla
hän tietää, että
tämä on ”turhinta,
mitä on tehty milloinkaan…”. Siis:
kannattaako
julkaista sitä, mikä on omasta mielestä
parasta vai
toiseksi parasta? Jos antaa kaiken, jääkö
itselle
mitään.
”Olen valmis kuunteluun. En kaipaa
mitään.
Olen olematon, jota
sisältä kiirehditään.
Olen vastaanottaja vain. Olen
soiva.”
sivun alkuun
4.
SURVIAISTEN TANSSI
Armias oli päivä meille
aallon alla syntyneille,
jotka toukan-tunnostaan
ilmaan nous iloitsemaan.
Surviaisten tanssin tahti
kesti kyllin, läikkyi lahti
kaunis, mutta kätkien
luiset leuat ahvenen.
Lämmin sää, ja
siinä siivekkäät
villit, meitä
nälkäisemmät näät:
Pääskynen ja
västäräkki
saattoi antaa aivan äkki-
lähdön tästä
liidännästä
pienen päivän
kestävästä,
joka on totta huimimpaa
vaikkei varsin painavaa.
Surviaista olla ei saa.
Silti tanssillansa veisaa
hänkin, kunnes riemustaan
aivan ilman aikojaan
kuolemalle korjataan.
Nopea afrolattari kuvaa surviaisen
lyhyttä ja nopeaa elämää
– syntyy kuollakseen (tanssiakseen)
Pika-analyysi: Surviainen elää
vain hetken. Se syntyy,
tanssii ja kuolee. Elämä ilman tanssia ei ole
elämää. Jos surviainen vain syntyisi ja
kuolisi,
jäisi elämä väliin.
Elämäntarkoitus on
tanssi. Toisen häät on toisen hautajaiset.
Surviainen syntyy vedessä, nousee
ilmaan iloitsemaan. Paikalle
saapuu ahven (hauki). Paikalla on myös
pääskynen ja
västäräkki. Aina kun jollakin on hauskaa, on
paikalla
myös myrkyttäjiä (rokkipoliiseja),
niitä joilla ei
ole hauskaa (edes toisen kustannuksella).
Kesä kestää yhden
päivän. Surviainen veisaa
tanssillaan. Kuolema korjaa hänet riemustaan, ilman aikojaan.
Tämä on analogia: runot saavat
uuden elämän
lauluina: runot elämään. Satakieli laulaa,
luonto laulaa
ja lopulta runot alkavat elää. Ennen ja
jälkeen
kirjoitustaidon on sama tilanne: sanat elävät
kuultuina.
Laulurunous tuo sanat takaisin ihmiselle, joka on
kiireissään
juossut niiltä karkuun. Kun pysähtyy, niin silloin
etenee ja
pääsee pitkälle. Pääsee
itseensä ja
siitä vielä edemmäs.
sivun alkuun
5.
SATAKIELEN AHDISTUS
Yön huimaus ensimmäinen
on, viileä, saatu.
Juo kukasta menninkäinen.
Ja ilmojen laatu
jos lie suvisäinen
se polttaa kuin tuli jäinen.
On sisällä rintojen kiven
niin paljon pakahtuvaa,
yö valvoo, yö valittaa,
joka lehti, höyty ja hiven
kivun katkeran saa.
Humu tuulen, ollutta kantain,
on jäänyt soralle rantain
ja pieniin pensaisiin.
Kai sielläkin voihkaistiin.
Mut miksi en laulaisi antain?
Mitä minulle jäisi
mitä minusta jäisi
jos kiroan, en visertäisi?
Minun ääneni turha on.
Olen tarpeeton.
Jos aukaisen suuni tarpein omin
olen kaikkein tarpeettomin.
Pois valitus. Lainattu olenhan, pantu
työlle
vain hengittämään
vain helisemään,
yli kaiken yhäti
ylistämään
tätä yötä
tälle yölle.
Alku lähtee pelkällä
kontrabassolla (bassosoolo!)
ja sitten toista ääntää tulee
soittamaan kitara
ja/tai saksofoni. Rumpali saa tuottaa
ääniefektejä
pelleillä. Soitetaan siis Interlude
keräilyerinä. Kun
bändi on kasassa ja yön huimaus valmiina koettavaksi,
niin
laulaja voi aloittaa. B-osassa saa purkaa ahdistusta ja patoutumia.
Pika-analyysi: Minuuden
häivyttäminen on samaa kuin
keskittyminen. Minuuden keskittäminen on sitä,
että
jättää turhat asiat ja huolet pois.
Jäljelle
jää vain oleellisin. Ihminen tarvitsee vain aikaa.
Rahalla
saa aikaa: tiskikoneen, auton, kännykän ja
internetin. Ne
säästävät aikaa, mutta samalla
ottavat aikaa. Raha
on aikaa; aika on rahaa arvokkaampaa.
Elämä ja onni eivät
ole aina esillä. Ne ovat
tässä ja nyt – ei siellä ja
silloin.
Elämä on preesens, tämä hetki, nyt.
Se on
ajattomuutta ja ikuista. Kun tavoittelemme
ohikiitävää,
hipaisemme hetkeä (yötä) joka on kaikkeus
– kaikki
ja/tai ei mitään.
sivun alkuun
6.
MENNINKÄISET
Ei ole mykkiä.
ei sokeoita.
Ei ole tarvis kykkiä
piilossa, pitkin soita.
Päivän
räikkyvä rumuus
sukella sumuus
yön univalkean tieltä.
Kaikki on auki. On mieltä.
Kaikki on kieltä.
Meillä on hyvää
yötä.
Täynnään
taikurityötä
humisee runojen kuilu.
Torvi, rumpu ja huilu
nousevat äänien
myötä
syvältä,
syvältä jostain
nousten ja nostain.
Meillä on tiirikat
vyöllä
vaivattujenkin oviin
pehmeisiin ja koviin.
Sesam aukene! Yöllä
astumme kaikkiin poviin.
Missä on raskain mieli
siellä on myös satakieli.
Tässä voisi
hyödyntää tuota pillien kaanonia.
Tämä on bolero – bolerossa sitä
samaa rytmiä
jauhetaan niin kauan, että dementikkokin
herää, huomaa
kuulleensa rytmin ennenkin ja kysyy: onko tämä
bolero? Olenko
kuullut tämän aikaisemmin? Kuka kysyi?
Toinen säkeistö loppuu
”nousten ja nostain”.
Siihen perään sopisi puhallinsoolo jopa kaanon
periaatteella…
Pika-analyysi: Menninkäinen on runoilijan alter ego (vrt.
peikko),
joka edustaa toiseutta. Jos poikkeaa muista, niin
elää eri
tavalla. Erilainen elämä tuo kokemuksia, joita voi
jakaa
toisille, ja joita voi yrittää jakaa toisten kanssa.
Rasistit
syövät pitsaa ja lyövät pitsan
tekijää;
basistit eivät syö eivätkä
lyö.
Rytmi on se elementti, joka saa nostettua pinnan
alta niitä
asioita, jotka pysyvät piilossa
päivänvalossa. Rytmi
aukaisee vahvimmatkin (tunne)lukot.
”Missä on raskain mieli /
siellä on myös
satakieli.” Laulu ja menninkäisen vierailu tuo
päivänsädettä kuulijalle.
Kuulijakin voi olla se
toinen, muu (muuttua).
Lopussa tapahtuu ihme. Taikuus ja yö
luo uutta elämää. Luo(v)uus.
sivun alkuun
7.
SATAKIELI LAULAA
Tuli kaikkien äänien takaa
yhä ihme ja ihme uus
ja viimeisimpänä vakaa
tuli hiljaisuus.
Sen lävitse purosen voin
vain aavistaa solinoin.
Vesi viileä on, ja puu
yli sen kuvastuu.
Puro solise lehvien alla,
vesi onnellinen
vie kuplaa, kannattamalla
varovasti kuultoa sen
sivu sammalen kasteisen,
ali puun, yli maan,
ohi kelloa kilkkavan haan.
Olen onnellinen.
Olen kupla, muuta en.
Olen tyhjä, muuta en.
Vain kuvastajana
olen, kuuntelijana.
Vain kupla pysyi, kesti
ja ylisti ikuisesti.
Laulu on hieno, joten se voisi olla lyhyt.
Basso voisi olla korostunut (ei nyt ihan
jousella mutta melkein).
B-osan stemman voisi myös laulaa. Lopun
unis huilu ei kai ole nyt
tarpeen. Kirjoitin A2-osaan huilun, jotta laulusta tulisi klassikko.
Mutta soittakaa viululla, koska se on klassisempaa.
Loppuuko biisi E-duuriin? (”ylisti
ikuisesti”) Voiko
ylistää muuten kuin duurissa? Onko muuta ikuista kuin
E-duuri
(kitaralla)?
(Toinen otto voisi olla funkimpi.
Biisissä on aineksia kutumusiikiksi: kumpa saisi naisen
laulamaan…)
Pika-analyysi: Satakieli laulaa hyvin hiljaa.
Hän on kuuntelija
– itse itselleen. Elämä on kilpailua
äänistä; kaikkien äänien
takaa tulee ihme,
tulee hiljaisuus. Hiljaisuus on kauneinta musiikkia.
B-osan ”Puro solise…vie
kuplaa” aktiivinen kehoitus
on imperatiivi. Luovuus tulee pinnan alta kuin
itsestään,
mutta 95 % on perspiraatiota eli istumalihasten työtä.
Kupla edustaa pinnallisuutta. Postmodernisti
voisi ajatella, että
kaikki on pinnassa. Jos syvällisyys ei nouse pintaan, niin se
on
uponnutta (joko itseensä tai his-toriaan – aate ja
historia,
musiikki ja historia, kansa ja musiikki). Se, mikä on
pinnassa, on
tarjolla kaikille.
Kupla on tyhjää, ei muuta. Kun
tyhjentää
itsensä, mielensä, niin voi olla kuuntelijana,
kuvastajana.
Kupla pysyy, kestää ja ylistää.
Julkisuuttakin tarvitaan, jos on message ja
missio.
sivun alkuun
8.
SARASTUS
Pilvien pihatot varjoistansa kauas hohtaa
kun säde, taivaanrannan takaa tullut,
kohtaa
päätyjä niitten,
kaukana, kaukana korkealla.
Kohta on loimuavaa suvipilven pielien alla.
Kastepisara nukkuu vielä. Ja lukkien
seitti,
harsollaan joka pensaitten vihreät
jäsenet peitti,
uneksuu vielä. Mutta ne kimmellyksiin
saakoot herätä, sointuakseen
(kaikin) yksiin,
kun polun holvistoista käy pihaportin
pieleen
kaksi nuorta, joille ei vielä juohdu
mieleen
muuta kuin vain toisiansa kuulla,
vannoen vaikka kuinka vakavalla suulla:
kaikki on punapilvet keritty yhteen
kerään,
on satakielen laulua kuiskaus yhden,
erään.
Tämä on pop eli sinkkubiisi.
Onko afro ainut mahdollisuus jatsiin? Pop tai nopea bossa nova.
Kun on kyse teinirakkaudesta, niin
pitää olla paisutus. Onko lopetus yhtaikaa
– lopussa.
Pika-analyysi: Lumotusta yöstä
tulee esille kaksi nuorta,
joiden ensirakkaus etsii täyttymystä. Aamu alkaa
sarastaa.
Satakielen laulu saa nuoret villiintymään. Onko
heidän
onni ja rakkaus vielä suurempaa ja hurjempaa kuin satakielen
laulu, jonka sisältä nuorten rakkaus tulee esiin.
Ilman musiikkia on vaikea tanssia.
Vanha ja viisas mies voi vain hymyillä
ymmärtäväisesti katsellessaan nuorten onnea.
Uusi aamu
sarastaa (nuorille ja vanhoille).
sivun alkuun
9.
SATAKIELI LOPETTELEE
Kiertää taisin
unien tarhaa vain,
mutta en laisin
loitolla harhaavain.
Kuplan pinnassa lienen.
Virtana kuplaa vienen.
Täys olen nyt
keveää
hämmennystä,
siivitetyt
hetkeni soi ylistystä
kaiken sen, mitä on.
Aina ja yhä
enimmän pyhä
olkoon sananen: on.
Runojen lämmin
vie heleämmin
vauhtia valtimon,
päivien mykkien
jos oli kielellä sulku,
läikkyen, sykkien
käy säveljuoksujen kulku,
enkä, en pelkää
ettei laulua riitä.
Näyt, hymyelkää.
Kiitä, lauluni, kiitä.
Klassinen duetto, jossa kitara varioi ensin
teemaa, jonka laulaja
esittelee vasta variaation jälkeen, ensin muunnelma sitten
teema.
Laulun sanat ja melodia kokoavat kaikki ne aiheet ja teemat,
mitä
on tähän mennessä käsitelty.
Keskeistä on duo-laulu.
Pika-analyysi: Satakielen suusta
helähtää kiitos
elämälle ja uneksimisen onnelle –
mielikuvitukselle ja
luovuudelle.
Olkoon sananen: on. On merkitsee sitä,
että oleminen (onko
oleminen ennen olemusta; olemmeko maailmaan heitettyjä ja
täytyykö meidän tehdä
itsestämme se, mitä
me haluamme olla) on eikä aina vain tule. Satakieli on
kiitollinen
siitä, että saa olla (se, mitä hän
on).
Kiitollisuus näkyy (on sanassa) myös niin,
että
elämme nykyisyyttä, preesensiä. Olemme nyt
tässä kaikkien aistien ja aistimusten
keskellä.
Satakieli lopettelee kollaasin niin kuin Ilta
(arki) ja Sarastus
(juhla) yhteenlaskettuna olisi elämän summa. Kupla
vilahtaa
myös täällä.
Laulaja (runoilija) ei pelkää
laulun loppumista. Laulua
riittää jos muistaa olla kiitollinen. Laulaja
kiittää laulamalla viimeiseen lauluun asti.
sivun alkuun
10.
AAMU
Käki herännyt on: (kuk-)kukkuu.
Satakieli nukahti. Nukkuu.
Kuin kauan? Ehkä iki,
sitä surviaista liki,
joka, ahvenen vatsaan hukkuu.
Luja muurahaisien suku,
se, joka ei koskaan huku,
käy töihin taas, tuhatluku.
Ens-päivänsäde on
kimaltamassa
mökin muutaman pienessä
ikkunassa
ja herätti kai mökin muorin.
(Hän)kuuntelee miten sammuu
jo uni, kun Mansike ammuu.
Mut aitassa, jäsenin suorin
unen huumaan jää
tytär nuorin
niin syvälle kuin
sydänyö ois nyt.
Satakieli on hänessä
visertänyt
ja lauluansa jatkaa
puolpäiviin pitkän matkaa.
Ei kuulu hänelle kukelikuu
joka naapurin pihalta kantautuu
yli maidon sohinan haassa
ja elämän ilmassa, maassa.
Pika-analyysi: Laulu on humoristinen.
Siinä käki ottaa
satakielen paikan. Satakieli väistyy ja jää
katselemaan
koko sarjan tapahtumia. Paljastuu se, että surviainen
päätyi ahvenen vatsaa – ei
pääskysen tai
västäräkin suuhun.
Muurahaisetkin ahertavat jälleen. He
menevät töihin
tuhatlukuisena. Muurahaiset ovat yhteisö. Ovatko kaikki
muurahaiset erilaisia, yksilöitä?
Aamu tulee hurjimmankin yön
jälkeen. Aamu tulee ja alkaa
arki. Satakieli on jo laulanut kaiken, mitä hänen
mielessään on. Hän on valmis nukahtamaan,
luopumaan
vallastaan.
Mökin muori herää.
Nukkumista häiritsee lehmä
nimeltä Mansike, joka ammuu. Nuori tyttö saa aitassa
unen.
Tytölle aamu on samaa kuin mummulle ilta.
Satakieli on visertänyt tytön
heräämään naiseksi.
Elämässä on eri
puolia. Vuoren huipulle voi nousta eri
suunnista. Näky ja näkemys muodostuvat
siitä, miltä
kantilta katsoo.
Satakieli-sarja on runoa runosta. Satakieli on
runoilija. Vaikka runo
(runomusiikki) on turhinta, mitä on ollut milloinkaan, niin
sen
merkitys on juuri pienuudessa, marginaaleissa ja rivien
väleissä. Kokonaisuudet tarvitsevat pieniä
osia, osat
kaipaavat kokonaisuuksia.
Kun pienintä ja turhinta rakastetaan,
se täyttää
koko elämän ja antaa elämälle
sisällön.
Elämä nousee uudelle, vapautuneelle tasolle, kun
runous
(laulu, taide, luovuus) alkaa elää: runot
elämään.
sivun alkuun
11.
HAUEN LAULU
Kosteasta kodostaan
nous hauki puuhun laulamaan
kun puhki pilvien harmajain
jo himersi päivän kajo
ja järvelle heräsi nauravain
lainehitten ajo
nous hauki kuusen latvukseen
punaista käpyä purrakseen
lie nähnyt kuullut haistanut
tai kävyn
päästä maistanut
sen aamun kasteenkostean
loiston sanomattoman
kun aukoellen
luista suutaan
longotellen
leukaluutaan
niin villin-raskaan
se virren veti
että vaikeni
linnut heti
kuin vetten paino
ois tullut yli
ja yksinäisyyden
kylmä syli.
Pika-analyysi: Laulu kertoo laulamisen (taiteen)
vaikeudesta. Joskus
inspiraatio on läsnä, kaikki on
täydellistä. Mutta
silloin kun elämä on täydellistä,
se ei voi muuttua
paremmaksi vaan toiseksi. Elämän
täyteydestä seuraa
kuolema (ja yksinäisyyden kylmä syli).
Punainen käpy voidaan tulkita
eroottisesti: sitä tavoitellaan
kuusen latvasta. Hellaakoski kirjoitti Hauen laulun yhtenä
yönä herättyään.
Hän oli sinä
kesänä tutkimassa Puulan
järviryhmän syntyä,
vedenalaista elämää. Jos kuusi on veden
alla, hauki
pääsee minne vaan.
Kun ottaa Satakieli CD:n irti kotelostaan, niin
alta paljastuu Hauen
laulun käsikirjoitus. Runo on julkaistu kokoelmassa
Jääpeili (1928).
Jos hauki laulaa, niin minäkin. Huumori
on vakavuuden vierellä.
Hellaakoskella oli Oulun Lyseossa laulun
numerona 6. Rytmistä ei tehty numeroa.
sivun alkuun
12.
VIATONTEN VALSSI
Kun kesäinen yö oli kirkkain
ja tyyninä valvoivat veet
ja helisi soittimet sirkkain
kuin viulut ja kanteleet,
viisi pientä piru-parkaa,
aivan ujoa ja arkaa
sievin kumarruksin tohti
käydä enkeleitä kohti.
Uniformunsa karvaiset heitti
he, sarvet ja saparovyön;
oli lanteilla vain lukinseitti;
ja helisi harput yön.
Enkelitkin sulkapaidan
jätti tuonne, päälle
aidan,
siellä häntä,
siellä siipi
toisiansa tervehtiipi.
Ja niinhän he, nostaen jalkaa
niin nätisti tanssia alkaa
yli kallion kasteisen.
Ja yö oli onnellinen.
Missäs sika, jos ei
kerää
kärsäänsä se
yhtäperää
siivet, karvat, ynnämuuta,
vielä maiskutellen suuta.
Sill’aikaa enkelit tanssi
niin ujosti, varpaillaan,
vain pukuna pikkuinen kranssi,
viis pirua toverinaan.
Kerran tuli aamun koitto.
Loppui tanssi, loppui soitto.
Pirut, niin kuin enkelitki
tunnusmerkkejänsä itki.
Oi pienoiset, ettehän arvaa:
moni vaihtaa nahkaa ja karvaa,
sika paljon siipiä syö.
Mut harppua sirkat lyö
yhä, kun on
kesäyö.
Soittimet voisivat liukua vähitellen
mukaan esim. kitara ja laulu
aloittavat, juuri ennen B-osaa kontrabasso ja
kertosäkeistön
alkuun rummut…Jazz-valssi.
Mikä ja kuka haluaa olla sika?
Saksofoni?
Pika-analyysi: Kesäisenä
yönä voi tapahtua ihan
mitä vaan. Shakespearen Kesäyön unelma on
innoittanut
Hellaakosken kujeilevan lyyriseen mukaelmaan, joka puolestaan innoitti
Sillanpään ja Lordin osallistumaan Euroviisuihin.
Lordilla
oli isommat siivet kuin Jarilla.
Pirut, enkelit, siivet ja sika ovat
yhtä ja samaa. Ujot pirut
hakevat kesäyönä enkeleitä
aistilliseen tanssiin.
Tanssijat riisuvat tunnusmerkkejään: sika
syö enkeleiden
siivet sekä pirujen karvat.
Elämä ei ole aina
yhtä kirkasta kuin kesäyönä, mutta
kirkkautta on aina jossain.
”…moni vaihtaa nahkaa ja
karvaa…”
sivun alkuun
13.
VIERETYKSIN
Öiset tunnit kulki hiljaa
uinuttaissa vieretyksin.
Kädet etsi toisiansa
kiihkottomin kysymyksin,
rinnallasi kuulostelin
kaulasuones tytkimistä,
löysin sanaa monta, monta
jäsenies liikkehistä.
Tunnit lävitsemme hiipi
kepein ja herkin jaloin.
Aatos lensi, ees ja taaksi,
lämpenevin mielialoin.
Tuntenetko, ettei ollut
yömme siipi aivan saita?
Hyväilinkö, aivan hiljaa,
jossain untes kulkumaita?
Muoto: 2 säkeistöä
lauletaan läpi, sitten uudestaan
vuorotellen ja lopussa äänet yhtyvät eli
unis (4
riviä lopussa)
Kerratessa ensin nainen 4 riviä, sitten
mies 4, nainen 2, mies 2 ja loput 4 uniksessa…(eli miten se
homma taas meni)
Pika-analyysi:
Tämä on Hellaakosken rakkausrunojen
prototyyppi (viimeistelty): kertoja uneksii (unen ja valveen
rajamailla) ja puhuu ilman ääntä
rakkaalleen, jonka
pää on hänen kainalossaan (sylityksin vs.
sylit yksin).
Hyväily tuntuu sanoissa. Realismi ja henkisyys –
rakkauden
fyysinen ja psyykkinen puoli – ovat yhtä. Teolla on
sisäinen merkitys ja tarkoitus.
Itse sanoisin tämän
näin: mikään asia ei saa tulla kahden
rakastavaisen väliin, ei edes rakkaus.
Yhtyminen luo uutta; yhtyminen tuo luovuutta.
sivun alkuun
Lähteitä:
Unto Kupiainen: Aaro Hellaakoski. Ihminen ja
runoilija (1953)
Kaisa Kantola: Olen enkä ole. Minuus ja
oleminen Aaro Hellaakosken runoudessa (1972)
Timo Tiusanen: Linjoja (1977)
Oulun kaupunginkirjaston Aaro Hellaakoski www-sivut
Kiitokset:
ESEK; Karra, Pekka, Aleksi ja Matti sekä Katri ja
Eero Hellaakoski
|
Lyra
All Stars
Kuuntele
Levyä
Tekstit
Osta
CD
|